Skip to content
úzka obrazovka

široká obrazovka

Increase font size

Decrease font size

Default font size

prednastavená farba ružová farba zelená farba červená farba

Múzeum Jána Thaina v Nových Zámkoch - Thain János Múzeum Érsekújvár 

Nachádzate sa tu: Úvod | Predmet mesiaca | Aktuálny predmet mesiaca 11/2022
Aktuálny predmet mesiaca 11/2022    PDF Tlačiť E-mail

Preukážka pre trhovníkov, podomových obchodníkov a kočujúcich živnostníkov

Preukážka bola vydaná Československými štátnymi dráhami v roku 1931. Vlastníkom bol podomový obchodník s čižmami Kiss Ferencz. Doklad majiteľa oprávňoval k zakúpeniu vlakového cestovného lístka tretej triedy za zníženú cenu pri jazde nad 15km. Vlastník preukážky si mohol na prepravu podať ako batožinu prázdne obaly a predajné stánky, pokiaľ jednotlivo podané kusy nevážili viac ako 80kg a nepresahovali počet päť kusov. Po smrti majiteľa musela byť preukážka vrátená riaditeľstvu štátnych dráh.

Počiatky podomového obchodu sú spojené zo začiatkami obchodovania vôbec. Jedná sa o vandrovné zamestnanie, ktoré je založené na výkupe a predaji tovaru formou obchôdzky po domoch v mestách a dedinách. Veľká časť podomových obchodníkov na Slovensku pochádzala z vidieckeho prostredia. Predávali prevažne vlastné výrobky alebo produkty odkúpené od iných domácich výrobcov či remeselníkov, neskôr z priemyselných podnikov. Pre vykonávanie podomového obchodu boli potrebné osvedčenia – podomové knižky, ktoré boli evidované v mieste pôsobenia. Tovar sa počas predaja nesmel prepravovať za pomoci dopravných prostriedkov (povozy, vozíky, motorové vozidlá a pod.), podomoví obchodníci boli teda odkázaní na jeho nosenie. Pri ceste na väčšie vzdialenosti mohli použiť vlakovú prepravu, množstvo a veľkosť batožiny však bolo obmedzené.

Podomoví obchodníci zvyčajne odchádzali za predajom z obce v určitom termíne či období. Často boli ich cesty dlhodobé, nezriedka trvali aj 2 – 3 roky. Často krát sa vracali domov len na výročné sviatky, prípadne v období poľnohospodárskych prác. Cesty podomových obchodníkov do zahraničných krajín ovplyvnili ich spôsoby správania, vzdelanostnú úroveň, názory, kultúru bývania, ale aj samotný rodinný život.

Podomový obchod pretrvával na Slovensku až do polovice 20. storočia.

 

Tento web používa známe „koláčiky“ (súbory cookies).
Ak chcete vedieť viac o týchto nenápadných „koláčikoch“, kliknite pre viac informácií.


Áno, rozumiem